Blod eld död – en metalhistoria av Ika Johannesson & Jon Jefferson Klingberg – fängslande läsning rakt igenom!

Blod Eld Död

Blod Eld Död

”Lukten av ruttet kött är så intensiv att jag kan smaka den, hettan från elden, smärtan från den upphetsade publiken och naturligtvis den rent musikaliska attacken.” … ”Det är en väldigt spirituell upplevelse.”  (Säger ett av det svenska bandet Watains mest hängivna fans till bokens författare.)

När jag först hörde talas om denna reportagebok om metalscenen och dess framväxt i Sverige och Norge satte jag upp en mental ”måste läsas”-notering. Inte bara för att det är ett synnerligen fascinerande ämne, en musikgenre som bärs upp av normbrytare, en passionerad hängivelse till musiken och med en tillhörande subkultur som både skrämt och fascinerat sin omvärld. Jag ville veta mer, fylla på mina fragmentariska kunskaper om scenen, skaffa mig den där kollen som mina gamla pojkvänner, vänner och bekanta haft men jag själv aldrig riktigt kommit mig för att tillskansa mig.

Jag har varit på min beskärda del av spelningar, lärt känna tillräckligt med folk och stundvis hängivet tillgodogjort mig lovliga mängder av musiken, för att studsa på stället i entusiasmen över just denna lilla nischade bok.

Inte vad jag förväntat mig
Jag hade visserligen inga skyhöga förväntningar på text och form, utan snarare gissat på att den skulle vara något i stil med alla de andra rockbiografier jag plöjt genom åren. Det vill säga småtradigt namedroppande, skivnamn, turnédatum etcetera. Istället möts jag av en både fängslande och välskildrad reportagebok fylld av djupgående intervjuer, bakgrundshistoria och kapitel indelade i teman, med infallsvinklar som gör det svårt att släppa taget om boken.

Uppkomsten av death metal innebar en reformation av hårdrocksgenren. Den slog också undan benen på föreställningen om svensk hårdrock som mesig efter ett åttiotal präglat av synthmattor och kråsskjortor.” … ”Motreaktionen kom i form av black metal – en ännu extremare genre, med huvudsäte i Norge och grupper som Mayhem, Darkthrone och Burzum.” … ”Snart skedde en rad uppmärksammade kyrkbränder både i Sverige och Norge. Plötsligt blev de satanistiska inslagen mer än tomt effektsökeri. Strax begicks det första svenska mordet som direkt kunde kopplas till black metal.”

”Medan death metal hade haft en allt annat än intellektuell framtoning blir black metal synonymt med elitism, övermänniskoideal och tankegods lånat från den tyske filosofen Freidrich Nietzsche.”

Lyckan i att läsa en bok och få kompletteringarna på köpet!
Med jämna mellanrum tittar jag upp, driven av ett akut behov av att läsa stycken högt eller fråga min goda vän M, (vars hem vi kamperade i under vår Seattlevistelse) om den ena eller andra personen som nämns i boken, hon är gammal bekant med betydligt fler än mig. Nog för att jag på ett plan var medveten om att scenen var hyfsat liten i Sverige, men det hela blir nästan komiskt, när M har bakgrundshistorier om var och varannan person som omnämns. Kapitlen om några av scenens mest extrema lirare i bokens persongalleri kompletteras tack vare M till ganska mänskliga porträtt.

Rekommenderas till nästan alla
Utöver den höga underhållningsfaktorn som boken bjuder på, så kunde jag även konstatera att jag de facto hade betydligt bättre koll än vad jag först trodde. Kanske är det inte en bok för alla, men trots det helt klart ett av vinterns hetaste pockettips! Högintressant läsning från början till slut för den som vill veta mer om en musikgenre, som kanske i högre utsträckning än de flesta, mötts av fördomar. Det här är en reportagebok som lyckas skildra ett kontroversiellt innehåll på ett hyfsat neutralt och ganska kärleksfullt sätt.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Brutal truth, Fakta. Bokmärk permalänken.

Kommentera

