Glass – passion, trend och frosseri

I glassdisken på Stikki Nikki

I glassdisken på Stikki Nikki

För ganska exakt tio år sedan åkte jag tåg genom Italien. En tågresa med stopp i bland annat Rom, Neapel och Brindisi. Mitt starkaste minne från resan var den italienska glassen. Man skulle nästan kunna gå så långt som att säga att jag lapade mig igenom det stövelformade landet. Det var också den italienska glassen som kom att förstöra min relation till all annan glass efter det. Jag blev en glassnobb. Med några ytterst få undantag såg jag inte längre någon tjusning i ”vanlig” glass – överhuvudtaget.

Ice popsMen i min längtan efter den där ultimata glassupplevelsen så har jag trots det inte dragit mig för att göra hugg på lovande glasshak. Ett sådant hak är Stikki Nikki på södermalm i Stockholm. En synnerligen behagligt varm sensommareftermiddag lockades jag in första gången, lika delar på grund av värmen som av det kreativa sortimentet. Här fanns smaker som Mojito, cheesecake och salty caramel. Näst följande dag var smakerna utbytta – denna gång mot minst lika kreativt och poppigt nyckfulla smakfrestelser. Bästa hittills var i höstas då jag var tvungen att frossa loss i glassmaken med det underbara namnet ”Elvis – the baby fat period” (innehållandes bland annat caramel, donut, jordnötssmör, sylt och banan). Helt fantastiskt!

Lomelinos glassTrendspaning
Och varför ägnar jag då så mycket textmassa åt glass i detta av alla tänkbara forum kan man fråga sig? Snön ligger vit på taken, men vårens och sommaren utgivningslistor skvallrar om varmare tider. En genomgående trend den kommande säsongen synes vara just glass. Inte bara den fantastiska kvinnan bakom Stikki Nikki kommer med en glassbok (Ice pops – glass på pinne), utan även Linda Lomelino som följer upp sin tårtbok med Lomelinos glass. Tukan förlags kreativa lilla box Glass & sorbet innehållandes både recept och glassformar är ytterligare ett exempel ur vårens gedigna glassboks-utgivning.

Stikki Nikki på Götgatan 46, Stockholm

Stikki Nikki på Götgatan 46, Stockholm

Hej glassmaskin!
Själv fick jag som av en tillfällighet en glassmaskin i julklapp. Det har blivit en del experimenterande, än så länge med blandat resultat. Tills dess att jag övertygat glassnobben inom mig om mina glassmakarfärdigheter räknar jag ner dagarna till dess att Stikki Nikki återigen slår upp portarna i början av mars. Innan dess står experiment Choklad/chili-glass samt Frozen Margarita-glass (med inspiration från Mexico) på dagordningen.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Fakta, Kokbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

