Betvingande av Simona Ahrnstedt – medeltidsromantik, riddare och maktspel

BetvingandeRedan på första sidan smyger sig tonerna in i huvudet och sången blandas med textupplevelsen. Det är rövarkören från Ronja rövardotter jag hör. Det är det där klichéartat medeltida som gör det, vilket mot mina referensramar färgade av tonår på medeltidsveckan, gör att jag blir lite fnissig. Någonstans på vinden har jag fortfarande kvar både mantel och broderade hemsydda klänningar (i perfekt passform för min då 15-åriga kropp). Texten slungar mig tillbaka till den där romantiserade bilden av medeltiden, till ett där och ett då, till hångel med snubbar som var lite för pretentiösa för sig eget bästa, de som i likhet med romanspråket blandade in ålderdomliga ord nästan slumpartat i vokabulären.

Det hinner aldrig bli långtråkigt
Som läsare kastas jag snabbt in bland extrem-stereotyper från sagornas värld; så som den väldigt manlige riddaren, den oerhört vackra drottningen med broderade skor, den grymme storbonden och hans närmast djuriska söner – samt inte minst den guldlockiga asplövsdarrande Illiana med hemliga örtkunskaper, som vågar vara så där lagom uppstudsig.

Oskuldsfull som en blomma har Illiana just tagit ett svalkande dopp i en liten skogssjö när hon blir bortrövad och förd till den ökände ”Järven”, kungens högra hand. Det hela blir upptakten till dramat som utspelar sig på de närmsta 356 sidorna, fyllda med motstridig attraktion, tidstypiskt förtryckta kvinnor och män med hög smärttröskel. Ahrnstedt tar oss med på en resa tvärs genom det medeltida Sverige, via kungliga slottet, marknadsplatser och heliga Birgitta.

medeltidHan: ”Han var magnifik. Armar och skuldror svällde av muskler, härdade av strid, benen var kraftfulla och starka efter åratals av ridning.”

Hon: ...”han lät blicken löpa över hennes kurvor. Huden var nästan osannolikt felfri, som finaste pergament eller florentinskt siden och han kände ett hugg av ren och skär åtrå.”

Jag har alltid ansett mig vara något av en allätare vad gäller böcker, men det här med historiskt förankrad ”romance” var, hur mycket jag än skulle vilja, inte riktigt min tekopp. Däremot så skulle jag inte för den skull vilja undanhålla mina rekommendationer av Betvingande till alla som längtar efter lättplöjt drama, inte väjer för genusklichéer och uppskattar erotiska inslag med doft av sagoskog; där köttets lustar bedrar sinnets vishet, inte bara en utan upprepade gånger.

En medeltida Femtio nyanser? – en komparation
Betvingande ligger jämförelsevis inte allt för långt ifrån att vara en medeltida Femtio nyanser; där den äldre, attraktive, stenrike och inte minst erfarne (if you know what I mean) mannen lär den oskuldsfulla (i bemärkelsen oskuld) kvinnan sexualitetens fröjder, medan hon i sin tur kan lära honom vad kärlek innebär. I Betvingande sker detta mot en fond av historiskt förankrad patriarkal maktfördelning, där mannen är självskrivet dominant och kvinnan förväntat undergiven. Rollerna är givna av tidsandan snarare än det sexuella sängkammarspel som sätter ramarna för rollfördelningen i Femtio nyanser, även om rollfördelning de facto blir exakt den samma. I likhet med E L James romankaraktär Anastasia, gör även Illiana sitt bästa för att ta kontroll över sin nyväckta sexualitet, utmanar konventionerna personifierade i Marcus (”Järven”), men längtar ändå mest av allt efter att bli älskad.

Och apropå det där att bli älskad; vid en närmare undersökning på nätet är Simonas böcker så omtyckta att hyllningsrecensionerna i bloggosfären duggar tätt. Vill du ha lite svulstig medeltidsdramatik är det här boken för dig!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Chiclit & feel good, Romaner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Betvingande av Simona Ahrnstedt – medeltidsromantik, riddare och maktspel

  1. Simona skriver:

    Oh Mette, you had me at Ronja Rövardotter!🙂

  2. Ping: Författare i mitt liv – en inte helt vanlig vecka | Mettes pocketblogg

Kommentera

