Författare i mitt liv – en inte helt vanlig vecka

Bubbel, snitt & Elizabeth George

Bubbel, snitt & Elizabeth George

Efter att ha tappat osten på golvet och ätit enbart den lilla torra biten som utgjorde botten på snitten, bestämde jag mig för att invänta scenframträdandet istället för att mingla. (Men ödet ville annorlunda.) Och eftersom jag var dödstrött och hade blodsockerfall som gjorde mig akut förvirrad misstänkte jag därför aldrig att min förmåga att föra en begriplig dialog på engelska skulle smita ut bakvägen ungefär samtidigt som jag blev introducerad för Elizabeth George. Ett tag, när jag verkligen trasslade in mig i orden, hade hon ungefär samma ansiktsuttryck som jag själv brukar ha när någon pratar danska. Man vill så gärna förstå vad som sägs och orden låter hyfsat bekanta, men budskapet går inte riktigt fram. Samtalet avslutades abrupt, precis innan jag själv hann ställa frågorna istället för att leverera hackiga svar på hennes artiga proffsminglarfrågor, och vips var ögonblicket förbi.

Elizabeth George på Sverigebesök, berättade hjärtligt och med humor om sitt skrivande för en liten grupp samlade i kafét på Norstedts förlag under onsdagskvällen. Superanglofil som hon är jämförde hon exalteringen över nyheten om att de hittat Richard den tredjes kropp med den som infann sig när Obama vann valet första gången. Entusiastisk, proffsig och mycket rolig var det sammantagna intrycket av denna produktiva författare.

Och från den ena författarkvällen till den andra…

Torsdagen bjöd på Ponto-mingel, pocketaktuella författare, fantastisk mat och hyfsat mycket nerver. I ett smickrat varför-inte-tillstånd hade jag tackat ja till att presentera och hålla dialog med kvällens författare. (Jag lugnade mig själv med att de, i ljuset från gårdagens möte, allesammans pratade svenska.)

Marcus Birro

Marcus Birro

Först ut var Marcus Birro, efter att ha läst hans memoarbok Släng alla kartor och möjligen aningen påverkats av bilden av honom som media målat upp, var det han som gjorde mig absolut mest nervös. Helt i onödan. Han visade sig vara både fantastiskt proffsig och trevlig – och rolig – att ha att göra med. Själv insåg jag i ungefär samma stund som jag klev fram på scen att jag faktiskt aldrig har pratat i en mick förut. Kunde självklart inte låta bli att andas som Darth Vader. Men (!) jag var i alla fall inte ensam om att göra mick-test genom att Darth Vader-andas, jag fick även Jonas Cramby – pocketaktuell med Mandomsprovet – att göra samma sak! Det var fint.

Efter Birro följde Lisa Förare Winbladh som gjorde ett galet proffsigt framträdande i samband med presentationen av sin bok Matmolekyler (en slags blandning av matnörderi som får dig att känna dig smart, husmorsknep, recept och kemi-bok), helt utan min interaktion.

Sedan var det dags för fantastiska Simona Ahrnstedt, Sveriges okrönte romance-drottning. Jag har gjort sammanlagt två försök att tillgodogöra mig denna genre, dels genom Simonas pocketaktuella Betvingande, dels genom Femtio nyanser av honom, men som tidigare konstaterat inte riktigt fastnat. Med det sagt, inte menat att romance (i allmänhet och Betvingande i synnerhet) är något jag ogillar eller inte skulle rekommendera till andra. Vi pratade som Simona förutspått om heteronormativitet inom romancegenren och jag fick lära mig både ett och annat, exempelvis att det finns en stor del romance med lesbiskt sex!

Efter Simona var det Thomas Eriksons tur att berätta om Illdåd – en spänningsroman som tar upp problematiken kring hur kvinnliga våldtäktsoffer (i det här fallet med en brutal gruppvåldtäkt i centrum) bemöts i dagens rättssalar. Thomas passade även på att avslöja att han inte enbart har skrivit klart den tredje spänningsromanen om beteendevetaren Alex King som kommer i slutet av sommaren (om jag minns rätt) utan även en fjärde bok!

Jonas Cramby, som på denna bild något missvisande ser ut som en Zombie

Jonas Cramby, som på denna bild något missvisande ser ut som en Zombie

Efter Thomas följde Jonas Cramby, följd av Fredrik Kullberg som är aktuell med Sveriges 100 märkligaste sevärdheter. Boken som gör att du vill turista i Sverige! Boken som på allvar fick mig att överväga en nätt liten tripp upp till Kiruna(!). Kvällen avslutades med Pia Hagmar som tagit klivet över till vuxenlitteratur efter att hittills släppt så mycket som 58 barn/ungdomsböcker! Du jag och vi är hennes skönlitterära vuxendebut och kretsar inte helt överraskande runt fyra kvinnor vars gemensamma knytpunkt är ett stall.

Jag hade förväntat mig att Pia skulle vara akut proffsig, men hon visade sig utöver det även vara fantastiskt rolig! Efter att alla presentationer var avklarade, och jag varit på helspänn så pass länge att mina minnesbilder av samtalen kändes en aning fragmenterade, ägnade jag resterande delen av kvällen åt att sippa i mig rödvin i sällskap med just Pia. Något jag varmt kan rekommendera! Dvs att dricka rödvin med Pia Hagmar, hon är helt underbar!

I natt vaknade jag till av en kliande känsla i örat. I mitt halvvakna töckentillstånd blev jag helt övertygad om att det var för att Marcus Birro höll på att klättra ut därifrån. Vaknade några timmar senare utsövd och tror bestämt att det var det sista av anspänningen som släppte där på småtimmarna.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Brutal truth, Fakta, Kokbok, Romaner, Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Författare i mitt liv – en inte helt vanlig vecka

  1. Ping: Pocketkväll på Kåken – pinglorna gör det igen! | Mettes pocketblogg

  2. Ping: Släng alla kartor av Marcus Birro – en omtumlande, galen och självutlämnande memoar | Mettes pocketblogg

  3. Ping: Sveriges 100 märkligaste sevärdheter – en bok som inspirerar till Sverigeturism! | Mettes pocketblogg

Kommentera

