Måndagslyx i kungligt växthus

BufféVeckan börjar bra. Måndagskvällen bjöd på provsmakningsbuffé på Ulriksdals Trädgårdscafé. Detta i samband med släppet av den hel-vegetariska kokboken Slottsträdgården Ulriksdal – grön mat och njutning från trädgårdscaféet. ”Fantastiskt” var sannolikt det mest brukade ordet under hela kvällen och igår var det inte bara jag som överanvände detta för stunden mycket talande ord. Det var nästan så att man blev lite full i skratt, ordet gick som ett eko bland gästerna.

Det var jag och S och alla gudrunsjöden-kvinnorna som akutnjöt av växthuscharmen och den fantastiskt goda maten. Och när man satt där som bäst och klappade sig på magen i ren förnöjsamhet så dukades det upp med citronmarängpaj från himmelriket (eller snarlik jordisk plats, sannolikt köket) som kronan på verket. Det var i det här läget som jag började höra små förtjusta utrop runtomkring oss bland borden. En direktrespons på pajen, i jämförelse med med de entusiastiska hummanden som maten gav upphov till. Mitt i alltihop glider det dessutom runt en stor fet katt, det var så charmigt att jag storknade en smula.

PreppCitronmarängpajJag hade aldrig varit vid Ulriksdals slottsträdgård tidigare, vilket kan förklara den förvirrat kringelkrokiga promenaden på vägen dit. Men jag kommer definitivt att återvända. Totalcharmad kan jag inte annat än rekommendera denna oas till alla, inte minst om du uppskattar vegetarisk mat.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Kokbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

