Livet efter dig av Jojo Moyes – charmig, lättsam och tung på en och samma gång

Livet efter dig

Livet efter dig

Jag träffade Jojo i höstas när hon var på Sverigebesök i samband med ett större event. Hon gjorde ett så charmerande intryck att jag var övertygad om att jag skulle läsa hennes roman så snart jag lämnat lunchen bakom mig. Nu blev det uppenbarligen inte så. Istället så dök boken upp i min väg som av en tillfällighet när jag låg hemma och hostade lungorna ur mig för någon vecka sedan. När jag väl hade plockat upp den måste jag medge att den var svår att lägga ifrån sig. Det underliga är att jag inledningsvis inte helt och hållet kunde sätta fingret på varför. Kanske är det någonting med sättet hon skriver. Kanske har det med historien eller karaktärerna att göra, något som får mig att vilja fortsätta hänga kvar i deras sällskap. Men oavsett vad det var som höll mig kvar inledningsvis så fick jag, när jag väl kommit en tredjedel in i historien, allt svårare att prioritera någonting annat än att bara läsa.

Livet efter dig handlar om Lou Clark som aldrig gjort just någonting av sitt 26-åriga liv. Hon har vare sig drömmar eller ambitioner som sträcker sig bortom den lilla staden där hon vuxit upp. Sedan kaféet hon jobbade på stängde söker hon anställning som en slags sällskapsdam åt den ryggmärgsskadade Will Traynor. Will i sin tur hann trots sin unga ålder både resa, äventyra och driva ett lukrativt företag, men allt tog slut den dagen han blev påkörd av en motorcykel. En olycka som gjorde honom förlamad från bröstet och ner. Sedan dess lever han bitter och cynisk i ett annex till sina föräldrars hus. Det blir knappast bättre när hans närmsta vän och (före detta) kollega meddelar att han och hans före detta flickvän, med vilken det tog slut i samband med olyckan, nu är ett par. Men exakt hur illa ställt det är med Will och vad han har för mörka planer kommer det att dröja innan Lou får reda på. Efter det gör hon allt i sin makt för att förmå honom att komma på andra tankar, något som inte bara för dem närmare varandra utan även sätter igång en händelsespiral ingen av dem hade kunnat förutse.

Den charmiga kärleksfulla arbetarklassfamiljen ställs mot den frostiga överklassfamiljen. Driftig man oförmögen att leva det liv han vill ställs mot trygghetsberoende kvinna som saknar förmågan att se sin fulla potential, och istället spenderar sin lediga tid med att titta på när hennes pojkvän springer varv på varv på löpbanan. Men givetvis är ingenting så förenklat som det vid försa anblick ser ut att vara. Jojo Moyes lyckas trots en handfull klichéer på ett stilfullt sätt nästan omärkligt så små frön till förändring och utveckling hos sina envisa karaktärer. Fram mellan sidorna växer en kärlekshistoria och ett begynnande hopp. Men när berättelsen djupnar skiftar även tonläget från småcharmig feelgood till att väcka svåra existentiella frågor som kulminerar i den om dödshjälp. Hur förmår man någon som tappat meningen med livet att vilja fortsätta leva? Är det rätt att fortsätta framhärda att någon ska leva ett liv med kronisk smärta utan möjlighet att klara sig på egen hand? Inga svar är självklara eller givna och ju mer insyltad jag blir som läsare räds jag slutet i en kluvenhet som består av att jag inte kan låta bli att hoppas på sagolycka men samtidigt skulle förkasta det samma som en töntig förenkling. Hur det faktiskt slutar kommer jag givetvis inte att avslöja här. Inte för än du sitter där med de skälvande sista sidorna har du svaret. Livet efter dig är en fascinerande berättelse som lyckas med konststycket att hitta balansen mellan lättsam och tung. Jag kan inte låt bli att gilla den skarpt, inte minst tack vare härliga inslag av bitsk kolsvart humor.

Tips! Livet efter dig kommer som pocket om bara några veckor!

Det här inlägget postades i Romaner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Livet efter dig av Jojo Moyes – charmig, lättsam och tung på en och samma gång

  1. Ping: Sophies historia av Jojo Moyes – konst, världskrig och kärlek | Mettes pocketblogg

  2. Ping: Livet efter dig av Jojo Moyes | Lottens Bokblogg

Kommentera

