Bergs konditori på Marstrand – en bakbok med otippat naken inlaga

Bergs konditori på Marstrand av Monika Ahlberg

Bergs konditori på Marstrand av Monika Ahlberg

Bakom det oskyldiga omslaget med en liten oskuldsfullt vinbärsprydd chokladefterrätt och en baksida med en leende Monika Ahlberg, döljer sig en minst sagt udda illustrerad bakbok. Hur tänkte man här? blir en återkommande tanke när jag bläddrar mig igenom flertalet av uppslagen i boken.

Stjärtar bland kakorna

Bland stjärtar och kakor på Marstrand

”Följ med mig till Marstrand och anrika Bergs konditori! Ta del av öns rika bad- och båtliv. Vimmel, romantik och stillhet. Historia, kultur och humor. Passa också på att själv baka Bergs underbara bröd och bakverk.” Hälsar Monika läsaren välkommen med på bokens baksida.

Rulltårta?

Rulltårta?

Så jag följer uppmaningen och börjar bläddra mig igenom recepten med tillhörande bilder. Ingen tvekan om att man här får ta del av Marstrands badliv tänker jag, mycket stjärtar blir det, inte heller humor tycks saknas. Marstrand stjärtVad jag inte riktigt förstår däremot är varför rulltårta illustreras med små nakna pojkar, eller vad bilden som ser ut att vara en smygfotograferad nakenbadande kvinna fyller för syfte? Givetvis finns här även traditionella bakboksbilder; aptitretande foton på Vaniljhjärtan, kakor och bullar. Men bäst måste jag dock erkänna att jag tycker om fotografiet som inleder kapitlet om ljusa bröd!

"Bröd"

”Bröd”

Det måste vara denna bild ”humorn” i baksidetexten syftar på. Den gjorde åtminstone mig full av skratt. För med eller utan nakenbilderna mellan övriga recept i boken i åtanke, så kan det inte bara var jag som ser ett stort, *ehrm* ”bröd”, komplett med bröstvårta och allt.

Bergs konditori på Marsstrand släpps (som nyutgåva) nu i april. Boken innehåller utöver nakenbadare och foton av läckra kakor även 85 recept kompletta med Monikas bästa bakråd och tips!

Vill du ha fler inspirerande matlagningstips kan du passa på att spana in Monikas blogg >>

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Kokbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

