Sveriges 100 märkligaste sevärdheter – en bok som inspirerar till Sverigeturism!

En av de personer jag hade förmånen att träffa i samband med Pontopockets författarkväll tidigare i våras (den där delen av våren när det fortfarande var mörkt, kallt och hopplöst mycket snö) var Fredrik Kullberg. Anledningen till Fredriks deltagande på Pontokvällen var den kommande utgivningen av den något otypiska pockettiteln Sveriges 100 märkligaste sevärdheter.

Sveriges 100 märkligaste sevärdheter

Originalutgåvan (i stabil kartonnage) rikligt illustrerad med bilder är en sådan där bok som det är mycket svårt att lägga ifrån sig när du väl börjat bläddra i den. Precis som titeln antyder handlar det om några av Sveriges mest besynnerliga turistmål, dessutom rangordnade (ju lägre nummer desto märkligare). Här kan man läsa om Sveriges största träd, som redan på 1700-talet användes som redskapsskjul på grund av sin storlek (nr 54). Eller om Dragon Gate (nr 44), den till synes malplacerade biten av Kina. En egen liten värld utmed E4:an i höjd med Älvkarleby, inkluderande en enorm tempelliknande huvudbyggnad, kinesisk mur och inte mindre än 200 terrakotasoldater(!). Men det som fascinerade mig mest var nog linbanerestaurangen i Västerbotten (nr 6). En 13,6 km lång linbanefärd över skog och hjortronmyrar där du avnjuter din middag i en av linbanevagnarna som hör till världens längsta linbana! (Behöver du kissa under besöket så finns en potta i varje vagn.)

Att boken gjort succé är föga förvånande. Själv började jag på största allvar planera en potentiell Sverige-roadtrip till platser jag i min vildaste fantasi aldrig kunnat föreställa mig skulle locka.

I vilket fall, inför att jag skulle träffa Fredrik (och alla de andra författarna som deltog) så läste jag givetvis hans bok. Men trots att jag blev både fängslad och entusiastisk så hann jag glömma bort att skiva om den, tills idag, när pocketutgåvan gjorde mig påmind genom att materialisera sig på mitt skrivbord. Och även om det är en synnerligen fascinerande liten pocket, och mitt hjärta i synnerhet klappar för just pocketformatet så måste jag medge att jag tyckte aningen bättre om den större och stabilare utgåvan. I pocketupplagan finns bilderna samlade i mitten, men det blir liksom inte samma sak när man läser om besynnerliga platser utan att ha bilden framför sig – där på samma uppslag.

Oavsett vilket format du föredrar så är det en bok väl värd att rekommendera, den lär oss vad vi lätt glömmer bort; att här hemma i gamla vanliga trygga Sverige finns en hel värld av märkliga platser och företeelser att upptäcka!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Fakta, Resor. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sveriges 100 märkligaste sevärdheter – en bok som inspirerar till Sverigeturism!

  1. Lena Andersson Munkfors skriver:

    Boken behöver uppdateras: Laxholmen nr: 70 i Munkfors där finns inte längre konstnären Lars Lerin, han är numera på Sandgrund i Karlstad med sin konstutställning. Istället finns nu på Laxholmen de Ovanligas museum, Åke Mokvists fotoutställning baserat på böcker av Åke Mokvist om människor som går sin egen väg: människor som går mot strömmen och om människor som tycker friheten är viktigare än friheten. Mvh Lena Andersson Munkfors

Kommentera

