Charmad av Boll sträckläste jag Det enda rätta

Ett av alla julmingel (utan glögg) jag bevistade i slutet av förra året var Pocketförlagets glamourdoftande fest. Rikligt med bubbel och värdinnor i paljettstass gjorde tillsammans med det stora antalet gäster festen till en av de roligaste jag besökt på länge. Varje gång jag bestämde mig för att gå hem så sprang jag på ännu en person som gjorde att jag blev kvar. En lite alla-var-där-känsla infann sig näst följande dag när jag tänkte tillbaka på festen.

En av alla de människor som korsade min väg under kvällen var den förtjusande Susanne Boll. Vanligtvis brukar jag vara akut urusel när det kommer till att komma ihåg namn, men det här fastnade. Inte minst för att hon gjorde ett så sympatiskt intryck. Hon berättade om sin kommande roman, ett relationsdrama med tre kvinnor i huvudrollen.

Så när manuset som av en tillfällighet landade på mitt skrivbord någon vecka senare så var jag alldeles för nyfiken för att invänta den tryckta boken och bröt mitt anti-manus-mönster. Det dröjde visserligen till dess att jag låg på M:s soffa i Seattle (under julhelgen) innan jag började läsa, men sen var jag fast. Nu ett halvår senare har den tryckta boken anlänt och kan varmt rekommenderas!

Boll Det enda rätta

Det enda rätta

Kort om handlingen
Helmi är cancerläkaren som tröttnat på att ge dödsdomar och berättar istället för människor med eskalerande cancerförlopp att de är friska. Maria slits mellan det trygga småbarnslivet och en mörk hemlighet som lämnar henne sömnlös om nätterna. Isabelle vill, till skillnad från sin sambo, inget hellre än att stadga sig och skaffa barn. Men tvivlen på den stabila relationen växer när hennes ungdomskärlek plötsligt dyker upp på nytt i hennes liv. På ett snitsigt vis korsas de tre kvinnornas vägar och till synes små tillfälligheter gör att de kommer att påverka och förändra varandras liv.

Det här är romanen med extra allt, ja möjligtvis med undantag av övernaturliga inslag. Relationsdramatik, livskris, otrohet, dödlig sjukdom, stalking, hustrumisshandel, alkoholism, vardagsproblematik, inbrott, förlovning, graviditet, kidnappning. Heteronormativt slentriansex, lesbiskt sex och sexmissbruk. Det går inte ett kapitel utan att något akut dramatiskt och mer eller mindre livsavgörande händer. Det känns lite som att Det enda rätta är något av en högkoncentrerad dramaserie/såpa som väller emot mig. Med ett lättplöjt språk och rappt tempo har jag inget att sätta emot, utan läser ut i stort sett hela boken i ett svep. Kanske inte finkultur och tankeväckande formuleringar, men underhållning rakt igenom. Inte minst imponeras jag av hur alla små detaljer och trådar fångas upp och bildar ett härligt knyppelmönster med akut dramafaktor. Och många trådar blir det.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Romaner. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Charmad av Boll sträckläste jag Det enda rätta

  1. Ping: Mettes pocketblogg gillar Det enda rätta. Som visst redan kommit ut! — Susanne Boll

  2. Anette skriver:

    Fick boken via Booked.nu och läste den i ett svep. Svår att lägga ifrån sig och kan inte annat än hålla med om det du skriver

  3. Ping: Otippad lästrend – när pensionärerna slår tillbaka! | Mettes pocketblogg

  4. Ping: Bloggmingel i Röda rummet & det där med bokbloggar | Mettes pocketblogg

Kommentera

