Cykling & Samdistribution – så vardagligt, så exotiskt

Samdistribution - 20 000 kvm böcker

Samdistribution – 20 000 kvm böcker

Jag plockade ner cykeln från vinden härom veckan i syfte att börja cykla till jobbet. Inledningsvis har jag hittat på kreativa lösningar varje morgon för varför just dagen som är inte passar för cykling. Fram till igår. Trodde ett tag att jag fått spontan panikångest men insåg snart att det var min akut dåliga kondition som gjorde att jag inte fick luft och som till följd av detta i sin tur fick mina lungor att nästan implodera.

Men bortsett från cykling, som kändes lagom exotiskt i och för sig efter månader av snötäcke följt av månad av lättja, var jag på ett extremt fascinerande studiebesök under måndagen. Det var det jag skulle skriva om egentligen.

Magnetstyrda truckar hissnar ner pallar från svindlande höjder

Magnetstyrda truckar hissnar ner pallar från svindlande höjder

I samband med måndagens konferens besökte vi Samdistribution utanför Rosersberg. Samdistribution består av 20 000 kvm super-effektiviserad lagerlokal/distributionscentral. Gissningsvis en logistikers våta dröm. Jag är själv inte någon vidare logistiker men esteten inom mig kunde inte låta bli att tilltalas av detta massiva system av hyllrader, pallar och magnetstyrda truckar redo att hissa ner böcker från svindlande höjder.

Här lagerhålls bland annat Bonnierförlagens alla böcker, våra böcker, våra huvudkonkurrenters böcker och mer än så. Här packas i detta nu de hundratals sommarkampanjpallar och ställ som ska rulla ut i butik runt om i landet om bara en dryg vecka. En vanlig dag skickar enbart de olika bokklubbarna ut 3000 paket (och en ”storpacksdag” 30 000), utöver denna verksamhet fortlöper alla andra in och utleveranser (och det är många).

Fredrik Backman kämpar med 1030 signaturer

Fredrik Backman kämpar med 1030 signaturer

Som om inte detta vore fascinerande nog så satt dagen till ära författaren Fredrik Backman i ett litet hörn av den bok-dammiga och industribullriga jättelokalen och signerade 1030 ex av En man som heter Ove.

Ett besök på Samdistribution kan hur udda det än låter liknas lite vid att cykla efter månader av vinter; så vardagligt och samtidigt så överraskande exotiskt.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

