Jag fick ett telefonsamtal. Plötsligt kom våldet ännu lite närmare.

Jag fick ett telefonsamtal igår. Det var min mamma som ringde. Hon var arg och frustrerad. Området där jag växte upp, där mina föräldrar fortfarande bor, hade under natten vandaliserats. I centrum var alla fönsterrutor sönderslagna, men jag tror inte att någonting brunnit, inte då i alla fall. Ännu en Stockholmsförort som sållar sig till mängden av platser det rapporterats om på nyhetssändningarna under veckan som gått.

Det började i Husby natten till söndag. Efter det har våldet spridit sig runt om i hela Storstockholm. Bilderna av brinnande bilar, rapporterna om stenkastande ungdomar, nedbrända skolbyggnader, poliskontor och dagis sprids inte bara i Svenska medier, det rapporteras vidare av alla från Al Jazeera till brittiska The Times.

Roslund & Hellström Två soldater 3D 9789187319181Min första tanke när jag på måndagen hörde talas om upploppen i Husby gick till Roslund & Hellströms just nu topplisteaktuella pocket Två soldater. Jag sa till min sambo ”det är precis det här de skriver om, det som händer nu läste jag om förra sommaren”. Men då utspelade sig våldet, bränderna och frustrationen mellan betongkomplexen i fiktionens Råby. Idag händer det i min familjs och mina vänners kvarter.

Det är en blandning av känslor som drar genom kroppen. En blandning av sorg, ilska, frustration och hopplöshet.

Ett sätt att hitta en förklaring på det som sker, något som aldrig kan ursäkta våldet, men problematiserar de bakomliggande orsakerna, är den debuterande författaren Rouzbeh Agahs analays av situationen där han i en intervju i DN menar på att ”Forskningen visar på alla riskfaktorer, det socioekonomiska, segregationen, arbetslösheten. Det handlar om skolor, jämlikhet invandring och klass.” Om denna förklaringsmodell är han långt ifrån ensam, sammanfattningsvis bygger den på följande tes; samhällsklimatet har hårdnat. Blundar man för de strukturella problemen som uppstår i kölvattnet av en politik som med uppkavlade armar gjort sitt för att montera ner det sista av folkhemsbygget med ökade klassklyftor till följd, så är det givetvis lätt att låta sig förvånas.

Men en annan kanske ännu intressantare vinkel på problematiken hittade jag under rubriken Upploppen i Husby handlar inte bara om klass:

”Connell, forskare och författare till boken Maskuliniteter, menar att våld används inom maskulinitetsutformning som ett sätt att upprätthålla eller återfå makt. Och marginaliserade män har större behov av att använda våld eftersom tillträdet till andra maktmedel är utestängda. Ilska ses generellt som en manlig känsla. Vanmakten som ilskan ger upphov till ska sedan enligt konstens alla maskulinitetsnormer bemästras med våld. … I de senaste dagarnas nyhetsrapportering eller twitteranalyser är det få som har uppmärksammat hur föreställningar om maskulinitet och våld är en av förklaringarna till varför vi har ett upplopp i Husby … Föreställningar om manlighet, dominans och våld finns i alla sociala miljöer, inte bara i socialt utsatta områden eller i skolor med mindre resurser. Därför räcker det inte med utbildning eller jobbmöjligheter för boende i förorten för att kunna förebygga våld.” Läs hela inlägget här >>

Ytterligare ett sätt att närma sig en förståelse av, och en förklaring till vad som händer just nu är genom litteraturen. Jag kan inte nog understryka mina akuta rekommendationer av Två soldater – läs den! Här levandegörs inte bara vardagen, våldet och frustrationen utan människorna som befinner sig mitt i. Både de som härjar och de som drabbas. Så väl Agahs och Connells teorier problematiseras (indirekt) framför läsarens ögon. Aktuellare än så här blir det sällan.

Tips! Läs mer om Två soldater här >>

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

