Det här med läsning, det här med valet av böcker.

Böcker i gräsetNär jag pluggade på Universitetet för en massa år sedan och grävde ner mig i avancerade texter, allvarstyngda ämnen och proppade hjärnan full med fakta, läste jag en väldig massa lättsam skönlitteratur så snart jag blev ledig. Som en kontrast till allt som krävde knivskarp sinnesnärvaro och parallella tankebanor. Det var förutsägbara, småtöntiga chick lit-böcker med glossiga omslag och lättsamma deckare som ledsagade mig från punkt A till punkt B utan att kräva alltför mycket tankeverksamhet från min sida. Böckerna blev ett sätt att slappna av och koppla bort, ett sätt att vila hjärnan med vuxensagor.

Men så snart jag slutade plugga upptäckte jag att det inte räckte till med fnittercharm och mys-spänning. Plötsligt längtade jag efter rejäl substans, ett avancerat genomtänkt språk eller bara heavy jäkla fakta i råformat.

De absolut bästa skönlitterära böckerna jag läst innehåller därför inte speciellt överraskande både en fängslande berättelse, ett välformulerat språk och fungerar samtidigt som en bubblande, inspirerande kunskapskälla. Egenskaper som inte alltid är lätta att hitta i en och samma bok. Det finns ju väldigt mycket fantastiska historier skrivna på ett lite taffligare sätt, och kanske ännu fler mediokra historier som närmast borde räknas som konst (och i många fall klassas som klassiker) för att de är så ljuvligt välformulerade att du vill citera varenda mening.

I en värld med så mycket fantastisk litteratur kan jag därför bli överraskad av min egen förmåga att snöa in på mediokert, förutsägbart trams. Men jag tänker som så, att det är lite som med vitaminbalansen i kroppen; en del cravings är det bara dumt att motstå. Den något mer andefattiga litteraturen lappar ihop en överhettad hjärna bättre än något annat, för den tvingar in dig i en akut sinnesnärvaro utan att kräva motprestationer = akut avslappning. Jag kan ju omöjligt veta vad som fungerar för andra, men hos mig själv har jag hittat ett avslöjande mönster i valet av böcker. Det är ingen slump att det periodvis blir mycket av den lättsamma varan för att skapa motvikt och balans till vad som pågår parallellt i livet runtomkring. Och ibland faller det sig till och med så, att det är dessa till synes lättsamma och många gånger förutsägbara historier som lämnar kvar en och annan visdom eller bidrar med lösningen på ett grubbleri. Ironiskt nog, kan den snobbigare delen av mig tycka.

Så inför min rekordlånga semester, till vilken det endast kvarstår en handfull arbetsdagar planerar jag att ladda med lite av allt. Under fyra veckor kan en ju hinna drabbas av vilka bok-cravings som helst. Å vad jag ser fram emot denna frossa!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Brutal truth, Chiclit & feel good, Fakta, Klassiker, Romaner, Spänning & deckare, Ungdom. Bokmärk permalänken.

Kommentera

