Profetmorden av Mehmet Murat Somer – en transvestitdeckare

Profetmorden”Deckargenrens Almodovar” ropar omslaget till mig när jag vänder upp bokens baksida och jag är fast. Jag älskar Almodovars filmer, men bortsett från att huvudpersonen och hans närmsta umgänge är transor så slutar likheterna där. De välkomponerade scenerna, de färgsprakande, djuplodande karaktärsbyggena och den genomarbetade dialogen jag förknippar med Almodovar, fattas mig. Med detta sagt är inte Profetmorden en bok att ringakta, den är bara inte fullt så jämförbar med Almodovars verk som jag hade hoppats.

Istället möts jag av en charmig pusselgåta mot en fond av Istanbuls pulserande storstadsliv, flankerad av härligt excentriska transvestiter och en huvudperson som drivs av lusten till karlar, lusten till mat (om än med noja över att förlora sin Audrey Hepburn-look) och den självpåtagna uppgiften att spåra en mördare. Det är givetvis en smaksak, men själv tycker jag att dessa ingredienser utgör en härligt uppfriskande kontrast till mainstream-deckarnas uttjatade stereotyper.

Transvestiter blir mördade. Vad som synes vara en olycka visar sig vara mord, och när ytterligare två mord på transvestiter inträffar väcks misstanken om en seriemördare. Snart lägger vår huvudperson – datakonsult på dagtid och nattklubbsägare och tillika transvestit på kvällstid – ihop ett och ett. Genom ett chattforum kommer hen i kontakt med det fanatiska datasnillet alias Jihad2000. Med hjälp av honom, sina kontakter inom Istanbuls trans-community och lite egna privatspanar-skills framträder ett tydligt mönster. Samtliga mördade transvestiter har namn efter någon av profeterna i Koranen, och likaså är sättet de bragts om livet på kopplade till profeternas dödsorsaker. Frågan är bara vem som ligger bakom de bestialiska morden och hur många som riskerar att hinna dö innan mördaren avslöjas?

Historien är något tunn och karaktärerna får aldrig riktigt något djup, men underhållningsvärdet går det inte att ta miste på. Sammanfattningsvis så älskar jag konceptet men hade hoppats mer på utförandet. De brutala morden till trots är det en historia med stora portioner humor, värme och charm. När jag lägger den ifrån mig är det med ett leende på läpparna.

Det här inlägget postades i Chiclit & feel good, Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

