En kväll i röda rummet – eventuellt kittlad av Strindbergs mustascher

Röda rummetPå Berns finns ett rum, ett litet vackert och anrikt rum med namnet Röda rummet, det röda rummet som Strindberg hängde i när det begav sig. Och i måndags hade jag förmånen att äta middag där i samband med releasen av systrarna Camilla Grebe och Åsa Träffs senaste spänningsroman Mannen utan hjärta. Vi var ett litet sällskap på fjorton personer utplacerade vid tre små bord. Ett upplägg som bäddat för den där typen av högt & lågt-samtal som kännetecknar en riktigt lyckad kväll. Ämnen som litteraturkanon, Knutby, Femtio nyanser och konsten att skriva en bok ihop med sin syster avhandlades tillsammans med en asiatiskt inspirerad trerätters-middag.

Camilla GrebeDet var ett rum fullt av (gissar jag, men jag kan förstås bara utgå från sällskapet vid mitt eget bord) genuint passionerade bokälskare. Hur lyxigt är inte det? Och i en sådan miljö. Kanske att Strindbergs mustascher fladdrade genom rummet burna av historiens vingslag och att det var det, och inte en pockande förkylning, som fick mig att nysa. Men det var den dock-lika Camilla Grebe, en författare av vår egen tid som jag hade det stora nöjet att stifta bekantskap med under kvällen. Promenerandes därifrån var jag nästan fnittrig av förtjusning över denna ljuvliga start på veckan.

Väl hemma igen, flera timmar senare än vad jag förutspått, skulle jag bara prov-läsa lite i boken vi fick med oss. Visserligen besegrades jag av en trötthet som bokstavligt tacklade ner mig på kudden, men två dagar senare var boken ändå slut. En titel jag sannolikt inte hade läst om det inte varit för den där kvällen på Berns som, lika handfast som trötthetstacklingen, placerade den i min väg. Jag älskar det; böckerna som nästan tycks välja dig innan du hinner tänka efter och välja dem. Böcker som dessutom gör det helt ok med lite random förkylning en annan kan försöka skylla på den där herr Strindberg…

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

