En man som heter Ove av Fredrik Backman – en bok som får dig att skratta högt

En man som heter Ove

En man som heter Ove

Jag har ett signerat exemplar av En man som heter Ove. Det har lite pockat på uppmärksamhet på det där sättet som en bok som är signerad med en dedikation med just ditt namn gör. Ni vet på det där ”hey you, du kanske skulle ta och läsa mig, för du kan ju knappast ge bort mig till någon annan”-sättet. Skulle jag ha läst den annars? Kanske, att den hör till en av årets bäst säljande, mest hypade titlar brukar få åtminstone min professionella nyfikenhet att väcka den där känslan av ”borde-ha-läst”-attraktion till en titel. Men det var nog det där med att den var signerad som fick mig att packa ner den i resväskan om jag ska vara helt ärlig.

En man som heter Ove är på många sätt en enmansversion av Paasilinnas Kollektivt självmord. Ove är en man som inte längre ser någon nytta med sitt liv. Det är bara det att så fort han tänker ta livet av sig så är det hela tiden någon eller någonting som kommer i vägen. Och det låter ju onekligen som en beskrivning av en nattsvart och tung roman. Men det kolsvarta blandas skickligt upp med akut befriande humor och gör detta till den på många sätt charmiga feelgood-historia den faktiskt är.

Inledningsvis blev jag mycket illa berörd, så pass att jag började hetsläsa för att få ett slut på historien. Det hela har helt och hållet med handlingen att göra. Men mitt i den där känslan av att vara fruktansvärt illa berörd av Ove och hans förehavanden kom jag på mig själv med att skratta högt. Det hände inte en gång, utan upprepade gånger boken igenom – att jag antingen fnittrade eller skrattade – så pass att de plötsliga ljuden från min näsa och strupe överraskade inte bara mig själv i en situation där tystnad är standard. Och ju längre jag läser, desto mindre illa berörd blir jag, engagemanget tar över, tätt följt av entusiasmen och värmen som smyger sig in mellan sidorna.

En man som heter Ove signeradFredrik Backman har ett sätt att formulera sig som får mig att tänka på den amerikanska författaren Jonathan Tropper (som bland annat skrivit Konsten att tala med en änkling, Sju jävligt långa dagar och Boken om Joe). De är de otippat fyndiga liknelserna och träffsäkra sättet att måla upp bilder framför läsarens ögon. Backmans sätt att skriva fick mig även att tänka på Jonas Cramby, och lite grann att undra om han och Cramby skulle kunna skriva varandras böcker eller krönikor ibland utan att läsarna skulle märka någon skillnad.

Så efter att ha blivit akut illa berörd av inledningen av denna lilla underfundiga och överraskande mångbottnade roman är det med ett nöjt flin jag lägger ifrån mig boken. Krampkänslan i kinden hänger gissningsvis ihop med att mina skrattgropar borrat sig några millimeter djupare ner i ansiktet medan jag omedveten om detta var försjunken i En man som heter Ove.

Fler Backman-tips med hög skrattpotential!
Backmans blogg: http://fredrik.cafe.se/
Backmans i höst pocketaktuella titel Saker min son behöver veta om världen!

Fler tips på titlar som sannolikt älskas av den som skrattade högt åt En man som heter Ove!
Jonas Crambys Mandomsprovet
Jonathan Troppers Konsten att tala med en änkling
Jonathan Troppers Sju jävligt långa dagar
Jonathan Troppers Boken om Joe
ArtoPassilinnas Kollektivt självmord

Det här inlägget postades i Romaner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En man som heter Ove av Fredrik Backman – en bok som får dig att skratta högt

  1. Ping: Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman – träffsäker och hysteriskt rolig | Mettes pocketblogg

  2. Ping: Otippad lästrend – när pensionärerna slår tillbaka! | Mettes pocketblogg

Kommentera

