Höstfesternas tid – läpptatueringar, kräftklor och längtan efter skumbad

En klo i glaset

En klo i glaset

Det finns kvällar när allt jag längtar efter är att ligga och jäsa mellan bubblorna i mitt badkar med en bok. Vilket visserligen förekommer i genomsnitt några gånger i veckan. Men så här års blir baden kortare och färre, även det privata sociala livet trängs undan en aning – och detta av den synnerligen sympatiska anledningen som allt som oftast stavas Höstfest. Förra veckan dukade Norstedts upp en fantastisk buffé på innegården på Riddarholmen i anslutning till höstens dragning. Denna vecka präglades av Manillafesten och gårdagskvällens höstfest på Forma.

Forma höstfest långbordPå otippad kräftfest
På innergården på Hälsingegatan 49 mötte oss, något överraskande en kräftskiva. Dignande kräftfat, ostar, lyktor och dukade långbord. Jag vet inte riktigt hur alla andra gjorde för att hålla sig så prydliga (och innanför tallrikens ramar). Själv lyckades jag knäppa iväg första kräftans första klo rakt ner i glaset innan jag ens hade kommit åt att provsmaka. Och då ska påpekas att snapsen stod kristligt orörd.

När jag känner mig trött och associal och allt en drömmer om är att gömma sig under en krona av badskum brukar jag påminna mig själv om den stora förmånen det faktiskt är att bli inbjuden på dessa tillställningar. För det är en underbar bransch att mingla runt i; fylld med fantastiska, passionerade människor, som i stort sätt utan undantag brinner för böcker. Dessa bokbranschens alla fina medarbetare uppblandat med mer eller mindre excentriska författare gör att baden gott kan vänta.

Forma höstfest matDet där med excentriska författare förresten, det fanns det gott om igår. Ingen nämnd och ingen glömd, men vissa minglar runt med både glas och en flaska mousserande under armen, andra övervägde partytricket mönstrade läpptatueringar (funkar som ”gnuggisar” och appliceras på läpparna). Synd att det inte blev något av med det, istället såg hen stilsäkert snygg ut som vanligt. Konceptet verkar dock helt fantastiskt, så länge man inte beslutar sig för leopardmönstrat. En bildgoogling senare stod det klart att leopardmönstrade läpptatueringar allt för lätt kan förväxlas med att ha en könssjukdom utsmetad på läpparna. Det kan ha varit sällskapet som förde mig in på denna associationsbana, oavsett vilket, många skratt blev det. Det var lätt småfrusen av den höstkyliga kvällsluften och med magen nerstänkt med kräftspad som jag några timmar senare, lycklig i själ och hjärta, lät badkars-cravingen leda mig hem.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

