Mannen utan hjärta av Camilla Grebe & Åsa Träff – underhållande från början till slut

Hade det inte varit för den där kvällen i Röda rummet så hade jag nog aldrig läst Mannen utan hjärta. Jag är glad att den kom i min väg. Den blev en isbrytare till perioden av lästorka som oväntat infunnit sig efter (den nu avlägsna) semestern.

mannen_utan_hjarta-grebe_camilla-23487231-288536014-frntlMannen utan hjärta är den fjärde fristående romanen om psykologen Siri Bergman. Jag har inte läst någon av de föregående böckerna, även om jag redan när jag hörde talas om debuten Någon sorts frid lockades av konceptet med en kvinnlig psykolog i huvudrollen, till skillnad från det stora utbudet av medelålders manliga, alkoholiserade poliskommissarier.

Siri har när boken inleds precis börjat jobba i en liten gärningsmannaprofil-grupp hos polisen. Det är en kvävande het sommar och det första fallet på deras bord blir mordet på  medieprofilen Jussi Ståhl. Mordet är anmärkningsvärt i sin brutalitet. Själva kroppen hittas av hans sambo Miguel i parets säng, men hjärtat är utskuret och placerat i en antik silverskål på skrivbordet. Vad som synes vara ett hatbrott visar sig under utredningens gång peka på en personlig uppgörelse. Medan Siri på det privata planet tampas med en vacklande relation till sin sambo Markus, och de förbjudna känslor som den nya kollegan Jimmy överraskande väcker, mördas en fyraårig pojke. Ett mordfall som visar sig stå i direkt relation till mordet på Jussi Ståhl.

Det är en tätt skriven intrig som med driv och självklarhet lotsar mig in i karaktärernas turbulenta vardag och känsloliv. Perfekt underhållningslitteratur som balanserar mellan spänningsroman och deckare genom att erbjuda både brutalitet och välkomponerade romanintriger, långt bortom rättsmedicinska undersökningsprotokoll och hårdkokt deckarjargång.

Utmärkt att sträckläsa i avkopplingssyfte en kväll i badet. Nästa bok om Siri och hennes förehavanden kommer jag med entusiasm att hålla utkik efter.

Det här inlägget postades i Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

