Hjärta av Jazz av Sara Lövestam – jazzbönor, Nalensnajdare, kärlek och mobbning

Hjärta av Jazz

Det här är en bok jag längtat hem till. Om jag hade haft tiden så hade jag läst ut den direkt, men istället blev den något jag tuggade i mig som små delikatessmunsbitar. Den innehåller lite av allt jag skulle kunna önska mig av en roman; skuggan av andra världskriget, jazz, kärlek, härligheter och drabbande obehag.

Mina förväntningar är alltid högt ställda när det gäller Sara Lövestams böcker. Med rätta. Hittills har jag aldrig blivit besviken. Hjärta av Jazz är ytterligare en i ledet av självklara romaner som man kan plocka åt sig och sluka utan förbehåll. Hon har språket, känslan, tonen och berättelserna som utgör de komponenter som fulländar en god roman.

Kort om handlingen:
Steffi går sista året i Björkeskolan som styrs av drottningarna Karro och Sanjas terrorvälde. Så snart hon slutat nian är tanken att hon ska ta sig så långt från Björke och Värmland hon kan, helst till musikgymnasiet i Stockholm. Under tiden spenderar hon så lite tid det går i skolkorridorerna och fyller huvudet med jazz och egenkomponerad musik för att tränga undan den hårda mobbningen. En dag när hon är på väg hem hör hon musik från ett öppet fönster på det gamla ålderdomshemmet. Det blir inledningen på en oväntad vänskap mellan Steffi och Alvar. I Alvars sällskap kan hon vara sig själv. Tillsammans spisar de skivor på den gamla vevgrammofonen och Alvar berättar om sin tid som cykelbud och jazzmusiker på Stockholms mörklagda gator. Alvars historia tar henne med till 1940-talets Stockholm. Till en värld befolkad av jazzbönor, Nalensnajdare, jazzgossar & swingpjattar. Till jazzen som på den tiden enligt vissa var värre än kriget. Gardell-flirtande socialrealism på temat kränkningar och utsatthet blandas med en ljuvlig kärlekssaga i andra världskrigets skugga.

Det var med saknad och en viss sorg jag la ifrån mig boken. För den här hör till en av de där berättelserna jag ville stanna kvar i. Men, även om romanen om Steffi och Alvar hade ett slut så vet jag att det kommer mer. Efter att ha sprungit på Sara, först på Piratpartyt och nu senast i veckan på Moa Svan med gästerBio Rio så sitter jag på den glädjande informationen om näst kommande projekt! Senast i onsdags var det så långt gånget som 34 kapitel av tänkta 40. Kanske det bästa med modern litteratur – levande författare som fortsätter att skriva fler härliga böcker! Jag har ingen aning om när den är tänkt att släppas, men jag vet med bestämdhet – empiriska studier visar att – den kommer att vara väl värd att hålla utkik efter.

Ett litet tips vid sidan av litteraturen. Har ni möjlighet att ta er förbi Bio Rio i Stockholm och gå på Moa Svan med gäster – så gör det. Akut briljant underhållning, kanske bästa höstpepp-boosten och definitivt min i övrigt crapiga veckas höjdpunkt.

Tips! 
Läs mer om Saras föregående böcker:
I havet finns så många stora fiskar & Udda
  (Debuten Udda och den starka och omskakande romanen I havet finns så många stora fiskar är stående tips på riktigt bra läsning!)
Tillbaka till henne (är något av en samhällskritisk pungspark i romanförpackning om förbjuden kärlek och rösträttsrörelsen.)

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Romaner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hjärta av Jazz av Sara Lövestam – jazzbönor, Nalensnajdare, kärlek och mobbning

  1. Ping: Otippad lästrend – när pensionärerna slår tillbaka! | Mettes pocketblogg

Kommentera

