Hamburger-trenden, amerikadrömmar i frossans lustgård!

Hamburgare och texmex 9789155259976Bara det senaste året har det dykt upp en ansenlig mängd med riktigt snygga kokböcker med inspiration från det amerikanska köket. Mycket hamburgare blir det. Att läsa det som en trend känns inte allt för långsökt. Senast ut på marknaden är Lena Söderströms Hamburgare & Texmex (som kom nu i augusti). En ljuvlig kokbokskaramell med så snygga bilder att jag på allvar börjar salivera av att bläddra mellan de färgstarka uppslagen.

TEXAS_BBQI våras släpptes Jonas Crambys kokbok Texas BBQ. Boken har en brutalt läcker inlaga med bilder bland annat från Crambys road trip i Texas och är en kokbok som inte enbart inspirerar till maten den handlar om, utan minst lika mycket till just en road trip i södra USA. Efter att ha råkat snubbla in på Crambys blogg där denna resa finns återgiven känner jag lite för att ta mig över atlanten och köra en copy/paste rakt av.

Men för den som inte nöjer sig med att sitta och dregla över böcker, eller åtminstone vill köra en kombinerad kokboks – och smakupplevelse så kommer här två handfasta (om än Stockholmsbundna) tips.

Flippin' burgers 9789127134270Den största hamburger-hypen i Stockholm måste nog sägas vara Jon Widegrens ställe Flippin’ burgers – mannen som föga förvånande även släppt kokboken med samma namn (vilken kom i mars). Stället öppnade efter att Jon under sex veckor ätit sig fram genom USA för att därefter grotta in sig i hemligheten bakom den perfekta hamburgaren. Flippin’ burgers är enligt den övervägande delen av mina vänner och bekanta som varit där – helt fantastiskt. Själv hör jag fortfarande till skaran dödligt nyfikna men ännu oinvigda. Och hypen som vid det här laget pågått ett tag, håller i sig. Det går inte att boka bord, är alltid(?) fullt och en ska inte bli överdrivet förvånad om en får vänta omkring en timme på maten (eller på att få sätta sig för den delen). Själv gjorde jag ett optimistiskt försök att äta där senast igår. Det gick sådär. En och en halv timmes väntetid när blodsockret redan klättrat upp och spänt fast sig i åkattraktionen Fritt fall kändes inte som ett vinnande koncept. Istället promenerade vi vidare utmed strandpromenaden i den kalla men vackra oktoberkvällen, bort till det fantastiska haket Lily´s Burger.

Lilys burgerLily’s Burger. Vilket ställe! Tipset hade jag fått via en bekant (om man ska vara nogräknad via dennes fantastiska blogg), och sedan jag hörde talas om det har jag varit smått besatt av tanken på att ta mig dit.  Så tillsammans med snyggsambo och ordvitsande svärfar satte vi plan B (ska man till Flippin’ burgers är en plan B att rekommendera) i verket och rörde oss vidare mot vad som skulle visa sig vara en frossans lustgård. På grund av nyss nämnda blodsockerfall så finns det ingen bild av maten, men väl av stället, helt och hållet inrett som en 1950tals-diner. Att kliva in är lite som att låta sig teleporteras till amerikat. Alla hamburgare går att få vego och vegan och med en rad fantastiska tillbehör (så som guacamole, cheddarost, bacon osv). Lily's BurgerEtt av de trevligaste tillbehören var all den goda ölen som fanns att tillgå (inklusive delikat alkoholfri dito). Säga vad man vill men amerikanerna kan sin öl och de kan sina hamburgare. Ja, nu var jag ju inte i USA utan på Hornsbergs strand, men det kändes som att jag var på andra sidan atlanten. Det kanske absolut ljuvligaste av allt var, bortsett från den akut delikata hamburgaren, milkshaken. Peanut butter chocolate. Jag skulle kunna tänka mig att leva på den där milkshaken.

Hur vi lyckades ta oss hem är däremot ett mysterium. Efter kalori/frosseri-chocken deluxe närmast raglade vi fram likt framtunga ankor med en kombinerad mättnads och lyckokänsla som i detta nu fortsätter att hålla i sig. Jag tänker mig att känslan är något i stil med blivande gåslever på ecstacy, utan att vare sig ha erfarenhet av att vara en tvångsmatad gås eller av ecstacy. Men jag tänker mig ändå att de är precis så det måste kännas.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Kokbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

