Kärleken passerade här en gång av Peo Bengtsson – en förjäkla bra roman om livet, kärleken och den livsnödvändiga vänskapen

Kärleken passerade här en gångNär Johanna en dag kommer hem från jobbet och berättar att hon vill separera rasar Samuels värld samman. Fram över sidorna forsar relationsromanens huvudintrig emot mig med full kraft. Jag blir i stort sett lika drabbad som huvudpersonen själv. Peo Bengtsson vet att skriva så att texten skär rakt genom bröstkorgen. Obarmhärtigt, med siktet inställt på hjärtat. Det är ett naket, uppriktigt och tätt skildrat drama. Så vardagsnära att det skrämmer och nästlar sig in.

Kärleken passerade här en gång är inte enbart en berättelse om separation. Det är också en berättelse om den stora kärleken. Berättelsen om Johanna och Samuels kärlekshistoria, fram till den dagen Johanna ställde ner matkassarna i hallen, och med barnen lekande i ett angränsande rum, yttrade orden som lämnade deras kärleksrelation utan återvändo.

Så går det till när livet förändras: En människa berättar någonting. Efteråt kan ingenting bli som förut igen. Långt senare ska jag beskriva det som om hon slog ut alla mina sinnen för en liten stund. Lukt. Hörsel. Smak. Jag tänker att min kropp aldrig kommer att fungera igen, fast det stämmer inte. Jag är bara tillfälligt förlamad av det hon säger. Insikten om att hon inte vill leva med mig paralyserar mig.

Här finns också berättelsen om vänskapen mellan Theodor och Samuel, den som finns där när livet härjar på i högfart så väl som genom vardagslunkens stiltje. Vänskapen som förblir konstant oavsett omständigheterna, trots att den långt ifrån alltid är självklar och okomplicerad. Genom småbarnsår, skilsmässa, singelliv och vårdnadstvister. Genom krossade drömmar, blöta utekvällar och svarta nätter.

Kärleken passerade här en gång är en riktigt, riktigt bra roman. En sådan där som gör en påmind om varför man ska läsa romaner, ja varför man ska läsa överhuvudtaget.

Det här inlägget postades i Romaner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

