”Låt resa en penis”

I den kungliga huvudstaden i anslutning till August Strindbergs sista adress, utmed Drottninggatans gångstråk, kan den uppmärksamme läsa 33 utvalda citat av författaren. Citaten är formgivna av konstnärerna Ingrid Falk och Gustavo Aguerre. Att de funnits där sedan 1998, och att jag promenerat streckan mellan Apelbergsgatan och Tegnérgatan ett otal gånger sedan dess torde göra att jag känner till dem både gott och väl. Men icke. En gråmulen förmiddag när det var ovanligt lite folk ute och flanerade lyckades ett av de för mig tidigare okända citaten överraska med en penischock. Nej nu överdriver jag, det var ingen chock. Men jag blev överraskad av urvalet av just nedanstående citat ska villigt erkännas. Också ville jag gärna använda ordet penischock i entusiastisk löpsedelanda!

Citatet i fråga tilltalade om inte annat mitt sinne för komik och vem är väl jag att undanhålla komiska/litterära citat för omvärlden?
/Det litterära Stockholm, en nästan vanlig dag.

Strindbergs Stockholm”Låt resa en penis av röd sandsten på min grav och rita dit: Hic jacet! = Här ligger han!”

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Det litterära Stockholm. Bokmärk permalänken.

Kommentera

