Boken – ett livsmedel att räkna med i dagligvaruhandeln

Jag tänkte skriva några rader om väder. Inte om det här grådisiga anti-vädret som gett oss 14 soltimmar (totalt!) i januari månad, medan alla övriga dagar och timmar har varit som att vandra runt i ett svartvitt fotografi. Tyvärr inte den där snygga arty varianten man kan se på Fotografiska. Utan versionen där världen kort och gott är dränerad på färg. Som om någon bestämde sig för att lägga en våt filt över hela Stockholm (och större delen av Sverige för den delen). Mörkt och rått och grått är det under den där filten kan jag meddela. Inte mysigt alls.

TornadoNej, det är inte det faktiska vädret jag tänkte skriva om, även om det berör mig mer än vad jag vill kännas vid. Utan vädret som metafor för senaste tidens branschhändelser. För på sista tiden har det blåst och stormat rejält i den svenska bokbranschen. Likt konsekvenserna av en tornado är det mycket som både rivits upp, förstörts eller förts bort av förändringsvinden och dykt upp på oväntade platser i oväntade konstellationer. Om bokbranschen varit ett vattenglas hade det varit ett vattenglas med en elvisp i.

Att det lilla förlaget Massolit gick och köpte upp hela Forma förlagsgrupp (som varit till salu i evigheter), och numera är Massolit Media AB med varumärken som B Wahlström att förvalta, har hunnit bli gårdagens nyheter. Tillräckligt överraskande för att sätta frukostkaffet i halsen när det begav sig. Men morgonens frukostkaffe hostade jag upp till nyheten om Pocketgrossistens nya ägarkonstellation och inte minst detaljen om vem som blir företagets nya VD. (Ja,ja en dag senare än alla andra, nyheten kom igår om en ska vara nogräknad.)

Sedan Pocketstället gick i konkurs parallellt med att huvudkonkurrenten Pocketgrossisten mer eller mindre avvecklats (och är nere på ett minimum vad gäller personal) har jag knappast varit ensam om att med bekymmersrynkan som följeslagare spekulera i vad som kommer att hända med dagligvaruhandelns bokutbud. Kommer det att försvinna helt? Hur nära är vi att hyllan med pocketböcker byts ut mot kexchoklad? Och vad händer då på alla de mindre orter där den lokala bokhandeln sedan länge gått i konkurs och bokavdelningen på matbutiken är allt som återstår? Vidare har jag även funderat på vad som kommer att hända med alla Pocketställets före detta kunder. Fram till idag så har det inte sett ut som att Pocketgrossisten haft kapacitet att ta över dessa, inte heller har någon ny aktör uppenbarat sig. Jag kan inte direkt påstå att mina spekulationer lett mig någon vart konkret. Men det behövs alltså inte längre.

För igår förmiddag kom nyheten att Bonnierförlagen tillsammans med Pocketförlaget och Tukan slutit en överenskommelse om delägarskap i Pocketgrossisten och att dess nya VD blir Fredrik Gustavsson, grundare av Pocketförlaget och senast centralt ansvarig för böcker inom ICA. Målsättningen är att stärka distributionen och utbudet av böcker i dagligvaruhandeln.

costa_concordia_234Jag skulle vilja påstå att detta är något av en episk händelse, sett till de inblandade spelarna. Men också en positiv överraskning. Den långa svarta skuggan som legat över dagligvaruhandelns bokavdelningar kanske äntligen kan jagas bort. Även om det är med hjälp av en konkurrent till det företag jag själv jobbat på och sett gå i konkurs, så väcks ett nytt hopp. För som passionerad litteraturentusiast är det ärligt talat ett bokens förvinnande från hyllorna som oroat mig mest under de senaste månadernas turbulens. Jag tror, med den nya kompetens-kompott som nyckelspelarna bakom nya Pocketgrossisten utgör, att det finns god potential för en härligt blomstrande bokförsäljning i dagligvaruhandeln att vänta. Inte minst om de nya ägarna med hjälp av sin oslagbara sakkännedom, under Fredrik Gustavssons ledning, kan få fason på det kantrande företaget.

Ja, det blåser och stormar i den svenska bokbranschen och för den utomstående kanske det ter sig som en storm i ett vattenglas. Men för alla som traskat runt i den hopplöst grå dimman och famlat i ovisshet och missmodiga spekulationer, ett tillstånd inte allt för olikt Stockholms ”vinter”-väder, så kommer gårdagens stora branschnyhet som en omvälvande frisk fläkt. Det ser ut som att dagligvaruhandeln även i framtiden kommer att fortsätta vara en viktig kanal för bokförlagen. Något som jag hävdar gynnar även de mindre förlag som står utanför Bonnier/Tukan/Pocketförlaget-uppgörelsen. De håller trots allt upp dörren till en marknad som annars till stor del kunde ha slagit igen. Nu kommer boken med största sannolikhet istället att fortsätta vara en självklar del i dagligvaruhandelns sortiment. Ett livsmedel att räkna med. Och oavsett vad en anser om affären i stort så tror jag att få kan förneka att det är spännande tider vi befinner oss i!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

