Glöm inte att låsa av Elisabeth Haynes – boken som kryper under huden

Glöm inte att låsaInledningsvis hade jag svårt att förutse den beroendegrad romanen skulle komma att väcka. Den var bra, varken mer eller mindre. Men när jag närmar mig mitten inser jag att det enda jag tänker på är antingen själva handlingen eller när jag ska få nästa tillfälle att hinna läsa vidare. Spänningsnivån och likaså det smygande obehaget stiger för varje kapitel. Till dess att obehaget inte smyger omkring längre utan är så påtagligt att det känns bättre att ha en filt runt axlarna trots att lägenheten är varm.

Cathryn Bailey är utåtriktad, social och älskar att gå ut och festa med sina vänner. När hon träffar Lee faller hon handlöst. Han är snygg, karismatisk och hemlighetsfull. Han charmar inte enbart Cathryn utan även hennes vänner som inte nog många gånger kan påpeka hur lyckligt lottad hon är som hittat någon som Lee.

Det är bara det att Lee inte riktigt är den där fantastiske pojkvännen på tu man hand. Han visar upp allt fler aggressiva, svartsjuka och kontrollerande tendenser. Cathy pendlar mellan häftig förälskelse och en känsla av obehag. Hans dubbelnatur skrämmer henne. Men när hon försöker tala med sina vänner om saken så tror de henne inte.

I takt med att Lees svartsjuka eskalerar känner sig Cathryn mer och mer osäker. Snart kontrollerar han i stort sett allt hon gör, och gör hon inte som han vill blir repressalierna allt våldsammare. För alla som undrat varför kvinnor stannar kvar i relationer där de blir psykiskt och/eller fysiskt misshandlade och inte bara går vid första slaget, läs den här boken. Här finns många svar på varför det är så oerhört svårt och komplext att bara ”lämna”. Elisabeth Haynes förmår  skapa en relatonsroman så realistisk och stark att det förvånar mig att det (enligt författarens utsago) är ren fiktion.

Glöm inte att låsa är en psykologisk thriller som lämnar ett tomrum efter sig när den är slut. Ett tomrum att fylla med läslust. Det är bara det att den var så drabbande, att fastän det kliar i fingrarna att greppa efter nästa bok att djupdyka i så vill jag inte riktigt. Glöm inte att låsa måste få smälta först.

Det här inlägget postades i Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

