Vackra vintagehem av Zacke & Hedengren – pysselivraren inom mig skuttar och dansar

9789155260484För mig som uppskattar charmiga retro-pinaler men inte orkar kuska runt på varenda loppis, som gärna blandar moderna möbler, av ren lättja inköpta på IKEA (eh, ja alltså tanken var ju att jag skulle byta ut de där bokhyllorna så snart jag hittade ett par snyggare och så vidare) med ärvda eller införskaffade fynd av äldre modell. Eller för den delen för alla som gillar program som Äntligen hemma, är denna bok en ljuvlig liten karamell av inspiration att bläddra i. Varken hysteriskt nischad eller kräver avancerade förkunskaper och mängder med tid.

Jag skulle vilja beskriva den som en lyxig inredningstidining i bokform,  med den stora bonusen att det finns beskrivningar av hur du får till det, utan att det synes vara speciellt knepigt!

KökShabby chic-varning utfädas(!) för känsliga finsmakare, förklätt till det numera trendigare begreppet ”vintage”. Ett ord som om en ska vara petig används lite väl generöst. Kanske till och med aningen maniskt. Men inte fullt lika maniskt som ”råspont”. Vet du inte vad råspont är innan du öppnat denna bok så vet du det garanterat några sidor in. (För att när du läst igenom boken från pärm till pärm fått det så pass ofta repeterat att du sannolikt aldrig glömmer det.)

Mosaik av dominobrickorEftersom jag redan har ett halvgalet hem, till brädden fyllt av olika mer eller mindre avslutade inredningsprojekt så är denna typ av ”ved på elden”-läsning kanske det sista jag behöver. (”Eller?” frågar en hoppfull liten röst i mitt huvud.) Efter att ha ögnat igenom alla toksnygga bilder vill jag nämligen också ställa mig och bygga en egen kökshylla, göra mosaik av dominobrickor, och gärna råka bo i ett litet hus (med utrymme för ännu fler projekt). Det gör jag då inte. Lägenheten känns stundvis ganska trång, men verktygen har hittat sina platser (även om de inte är de mest självklara). I brist på förvaringsutrymme har jag har en såg i kastrullskåpet och en slipmaskin bland teknikprylarna, en välfylld snickarlåda i sovrummet och en symaskin i garderoben. Ni hör ju själva hur redo jag är att Ernsta loss! Jag säger bara: Bring it!

BlommlådaMellan sidorna i denna entusiasmerande bok bjuds det på en kavalkad av kreativa tips som i sin tur gav mig ytterligare en uppsjö av ännu bättre idéer (om jag får säga det själv) än de som beskrivs i boken. Det fina med den här typen av läsning är ju kanske just det: Att en inte behöver ha samma smak som författarna, men kan stjäla grundidéerna och röja loss efter egen smak-kompass. Det här är en bok som får inredningsivraren inom mig att känna sig lite som jag föreställer mig att Obamas förtrupper inför valet 2008 måste ha känt – Yes we can!

(Gjuta betongkrukor – yes we can, bygg en garderob – yes we can, gå bananas med råsponten – yes we can!)

 

 

Det här inlägget postades i Fakta, Inredning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

