Världens bästa grillbok – Dogge kommer ut som kock!

Venezuela möter västkusten och jazzar loss på grillen ackompanjerade av rörorna, efterrätterna, drinkarna och all den fantastiska chilifrossan.

Snygg & inspirerande

Snygg & inspirerande

Låt dig inte skrämmas av omslagets lite billigare look eller av Dogge själv, som åtminstone jag hittills mest förknippat med mjukisbyxor, The Latin Kings och ”Cykel på köpet”-reklamen (i ganska exakt den ordningen) – han tycks vara en fena på det där med matlagning. Inte på hobbynivå utan som faktiskt utbildad kock.

En kokbok är ju så mycket mer än själva recepten. Inspirerande kokböcker är de som lyckas presentera inte bara god utan även snygg mat. Lyckas den dessutom förmedla en känsla, en stämning eller en scen finns det ingen hejd för hur fantasin kan stimuleras till att bygga upp så väl luft-middagar som hela luftpartyn. Dogge lyckas.

Själv är jag rätt svag för kitsch-detaljer. Bland alla krukväxter, böcker och skor som trängs i vårt hem finnes även en överrepresentation av flamingos, guldspeglar och fler helgonbilder än vad jag har religiös uppbackning för. Den här kokboken knallade därför raka vägen in i hjärtat redan innan jag hade hunnit detaljstudera recepten – som synes vara heeelt (beklagar att emfasen tog över framför det korrekta språket där en aning, men bläddra själva så förstår ni varför) ljuvliga. Jag gillar färger och jag älskar färgstark mat, för att inte tala om kryddstark mat! Bakom det komiska men kanske inte så smakfulla omslaget döljer sig en betydligt läckrare inlaga än vad jag kunde gissa mig till.

Världens bästa grillbok

Världens bästa grillbok

Världens bästa grillbok är kort uttryckt både snygg, färgsprakande, inspirerande och kryddad med överraskande mycket humor.

Ur inledningen: ”Kärlek är den starkaste kraften och denna bok är kärlek till maten. Tack att du har läst så här långt, så nu får vi börja, som vi kungar brukar säga, nu vänder vi blad.”

Vårsolen, vårvärmen och de ljusa kvällarnas tid är här! Efter att ha dreglat mig igenom Dogges grillbok är jag taggad till tänderna inför att grilla loss totalt!

Tips! Grymt bra Gå bort-present, inte minst till alla chili-junkies där ute.

Det här inlägget postades i Kokbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

