En nypa socker – oemotståndligt ljuvlig på så många sätt!

Choklad-mustascherJag har alltid gillat att baka mer än vad jag har tyckt om själva frossandet i bullar och kakor, med det stora undantaget choklad. Det här med att älska (eller vem försöker jag lura) vara besatt av choklad är helt okej att leva med. Kombinationen med mina drygt hundra par skor gör att jag stundvis känner mig en aning klyschig. Ni vet den där klassiska föreställningen att kvinnor ska älska skor och choklad. Den här kvinnan råkar göra det. Men så har jag också lyckats hitta en sambo som uppmuntrar det här med att leva med dignande bokhyllor, där böckerna trängs med klackskor, och stödjer spontan chokladfrossa.

(Men det var ju inte alls det jag skulle skriva om. Det är bara det att min spontana association till bakverk går via choklad, vidare från choklad till passion och via passion till… eh… skor. Well.)

En nypa sockerNej, det jag skulle skriva om var En nypa socker. En helt ljuvlig bok om framförallt bakning. Den innehåller även en del matiga recept, men fokus ligger på allt det goda som passar till det normativa livets festliga tillfällen; dopet, bröllopet, möhippan, baby showern etc. Och om du inte var så där överdrivet taggad på att styra upp någon av ovan uppräknade fester så blir du nästan garanterat lite smygsugen efter att ha bläddrat i denna helt galet vackra bok. Ge det lite tid så kommer det att finnas både spår av flottiga fingrar, florsocker och dregel mellan sidorna. Att inte provbaka något av recepten är uteslutet. SockerklubborSjälv gav jag mig till att börja med på sockerklubborna. Inte för att jag trodde att de skulle vara så värst smaskiga, utan för att det lät så mystiskt simpelt att kunna trolla fram något så vackert. Det var det inte kan jag meddela.

Tricket går ut på följande (enligt receptet i boken): Koka upp sockerlag. Häll över i en burk och täck med folie. Stick ner klubbpinnar och låt stå en vecka. That’s it! Med mina pinnar hände absolut ingenting. Lite oklart vad jag missade, men uppenbarligen var det något. Nå väl, skam den som ger sig tänkte jag och avancerade vidare till nästa recept: Chokladbiskvier med irish coffee-tryffel. Mycket bättre resultat!

Lång utläggning om när jag bakar:
Jag är inte så bra på att följa recept. Snarare fullkomligt odisciplinerad och får hela tiden för mig att freestyla med så väl måttenheter, som ingredienser. Därför bestämde jag mig för att prova något nytt, något jag aldrig gjort och därför inte skulle kunna höfta med så mycket. Trodde jag. Som jag nämnde tidigare så är ju det här med choklad något av mitt ledmotiv när jag tänker på sötsaker. Och vad är väl bättre än choklad? Ett recept som bygger på choklad och whiskey!

Steg ett, skumma igenom listan på ingredienser. Det mesta hade jag hemma (så som kopiösa mängder riktigt god choklad). Skrev upp mandelmassa, vispgrädde och glukos. Därefter var jag tvungen att googla ”glykos” för att veta vart jag ens skulle leta efter denna ingrediens när jag kom till affären. Kanske att jag inte bakar i tillräckligt hög utsträckning, men det här var något nytt. Efter att ha hört runt lite visar det sig emellertid att jag inte var speciellt ensam om att inte veta vad glykos är – eller snarare hur det ska användas.

Steg två, göra bottnar. Redan här tyckte boken att jag borde börja använda mig av en sprits. Efter några minuter av kladdig frustration kom jag och spritsen fram till att vi inte var goda vänner och att vi definitivt inte skulle åstadkomma några biskvibottnar ihop. En sked fungerade minst lika bra kan jag meddela. Upptäckt/överraskning: bottnarna svällde överraskande mycket i ugnen.

Bowmore och ogräddade bottnar

Bowmore och ogräddade bottnar

Steg tre, göra tryffelsmet till fyllningen. Det var här jag insåg att jag kanske missbedömt exakt hur mycket choklad receptet tyckte att jag behövde. En massa fin mörk choklad och en massa god ljus dito ska smältas ner i smeten ihop med glykosen (som aningen förvirrande för en lekman stod angiven i gram), grädden och whiskeyn. Eftersom jag älskar rökig whiskey valde jag en tolvårig Bowmore. Så var det det där med chokladen. Det visade sig att mitt förråd inte var något Schweiz i smakmässig neutralitet som jag hade fått för mig. Istället blev det en blandning av mörk choklad med hallon, vanlig blockchoklad, ljus choklad med caramel crunch och några bitar After eight. Slutresultatet blev hursomhelst ljuvligt.

chokladbiskvier

Mina chocolate-inferno-(wanna-be irish coffee tryffel)-biskvier med flingsalt & chili

Steg fyra, färdigställandet. När bottnarna svalnat och tryffelsmeten stelnat lite i kylen var det dags att bygga ihop de små skapelserna. Även här valde jag bort spritsen för en sked. Smälte choklad med chili (kunde inte låta bli att ta chilichokladen, när jag ändå hade förvillat mig så långt bort från grundreceptet smakmässigt) att doppa biskvierna i. Dekorerade med flingsalt istället för kakao. Snyggare och godare enligt min mening. Salt och choklad är för övrigt en kombination jag inte skulle kunna lovprisa tillräckligt.

Allt som allt tog baket omkring tre timmar. Det blev kanske inte riktigt den där irish coffee-känslan som man kunde förväntat sig, snarare ett slags (definitely) irish coffee chocolate inferno. Stolt och akut nöjd med resultatet är jag i vilket fall.

Våfflor

Inspiration ur inlagan

Jag tror att det hann gå ungefär en vecka innan jag var tvungen att göra en ny laddning biskvier (som föga förvånande inte alls smakade likadant som den första laddningen). Kan under resans gång även ha råkat utveckla en mindre besatthet.

Summa summarum gällande En nypa socker så är det bästa med denna bok all den oemotståndligt härliga inspirationen den ger upphov till. Ett smärre minus för att väldigt många recept kräver en hushållsassistent (vilket jag saknar, men röjde loss lika bra för det) och så var det otyget/bagarsnobberiet att skriva ut måttenheter i gram (känns inte helt kosher gentemot lekmän som jag själv).

Det här inlägget postades i Fantastiskt recept, Kokbok. Bokmärk permalänken.

Kommentera

