Guld av Chris Cleaves – triangeldrama, cancer och elitcyklister

Guld Chris CleavesFör snart ett år sedan så var jag på en frukost dit den brittiske författaren Chris Cleaves var inbjuden för att tala om sin senaste bok. En extremt sympatisk man vill jag minnas. Boken han berättade om var Guld, och det signerade exemplaret har stått orört i bokhyllan sedan dess (trots att jag var övertygad om att jag skulle läsa den på studs, på det där sättet man alltid är när man just hört en engagerande författare berätta om sitt alster). Om ni tycker att författarnamnet låter bekant, så är han även mannen bakom storsäljande Little Bee. Chris Cleaves berättade om hur han fascinerats av elitidrottares psyken och målmedvetenhet. Vad som får en människa att trotsa kroppens alla impulser och ta i lite till trots att musklerna skriker av smärta. Men också vad som får en människa, så målinriktad som bara en elitidrottare inför OS kan vara, att avstå sitt livs tävling.

Det här med muskler som skriker av smärta har jag för övrigt aldrig riktigt förstått tjusningen med. Så är jag också i det närmsta en antites till tävlingsmänniska, åtminstone i sportsammanhang. Anledningen till att jag nämner detta kommer jag till lite längre ner.

OS-guld och triangeldrama
Zoe, Kate och Jack träffas som nittonåriga lovande OS-hopp. Zoe och Kate tävlar inte bara på banan, inledningsvis tävlar de även om Jakes uppmärksamhet. Men det är med Kate Jake väljer att bilda familj, ett val som är långt ifrån självklart. Att ha ett litet barn och samtidigt vara två tävlingscyklister mitt i karriären är ett komplicerat pussel bara det. När det visar sig att deras dotter Sophie drabbats av Leukemi ställs jakten på OS-guldet mot familjens bästa. Ett val som är betydligt mer komplext än en inledningsvis kan tycka.

Att deras öden kommer att flätas samman till ett snårigt och taggigt vänskapsnät, så tätt att de blir oskiljaktiga, blir mer och mer uppenbart ju längre in i boken jag kommer. Men åtminstone i Kate och Zoes relation blir det en vänskap som aldrig helt går att separera från den konkurrenssituation de genom sin karriär inte kommer ifrån. Det hela ställs på sin spets när det står klart att endast en av dem kommer kunna representera England i OS.

Ett medryckande drama
Jag dras in i berättelsen utan att egentligen kunna svara för varför jag vill läsa vidare. Det är väldigt mycket cykling (vilket från början inte intresserar mig det minsta), men så finns där också en dragningskraft jag inte kan sätta fingret på. Jag lyckas inte släppa boken i tanken trots att jag lagt den ifrån mig. Någonstans i mitten börjar så plötsligt min kluvna inställning till berättelsen att få sin förklaring. På ett mycket skickligt sätt har pusselbitar placerats ut, från första sidan, som nu bildar ett allt tätare drama. Det är som om jag från mitten av boken drabbas av konstanta aha-upplevelser. Sista delen hetsläser jag vid varje litet tillfälle jag får, om det så bara gäller att hinna plöja en halv sida.

Det är en bra bok, så långt är ni säkert med. Men vad den gör som är direkt konstigt är hur den påverkar min inställning till värkande muskler. Efter att inte ha tränat på flera månader, annat än halvchillat semisportande i form av lyft med liten bäbis och långdistans med barnvagn, så drabbas jag av en nästan manisk längtan att (håll i er) gymma loss! Ja, till dess att musklerna värker. Och det är inte en engångsgrej (än så länge visserligen bara en ”tvågångsgrej”). Kanske att jag blev en smula hjärntvättad, kanske att det var precis det jag behövde efter en sommar full av frossande. Jag blev definitivt inspirerad till denna träningslängtan av just Guld.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Romaner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

