Bokmässan!

Bokmässa 2014

Bokmässa 2014

Om jag var i Göteborg i helgen? Har påven en rolig mässa?! (Om ett bokstavligt besök i ordvitsens Mecka.)

Med foten i floden och vatten till knäna
Efter att ha missat förra årets största branschfest var peppen inför årets mässa närmast översvallande. Lika rastlös som bubblorna i en välskakad flaska bubbel, de där som tränger sig ut nästan innan korken hunnit lossas helt, var jag i min entusiasm att störta in genom dörrarna på Svenska mässan på torsdagseftermiddagen. Jag möttes av värmen, sorlet, människorna och böckerna. Allt var sig likt, allt var lite annorlunda. Att återvända till bokmässan är som det där talesättet om att stiga ner i samma flod två gånger. Det är samma flod men ändå inte. Intrycken närmast vällde emot mig när jag trängde mig fram i vimlet och lät mig svepas med i slumpartade riktningar, kryssandes mellan nya och välkända ansikten.

Torsdagen brukar vara den dagen då det är lättast att få överblick över mässan, fredagen något trängre och från fredag eftermiddag (då mässan öppnar för allmänheten) och framåt, är det i stort sett omöjligt att röra sig genom mässhallarna i den takt en själv väljer. Men redan på torsdagseftermiddagen kändes gångarna lite som åderförkalkade vener. Kanske hade det med trettioårsjubileet att göra.

Montermingel hos Lind & co innebär vinglas (istället för plastmuggar) och kylt vin

Montermingel hos Lind & co innebär vinglas (istället för plastmuggar) och kylt vin

Torsdagsmingel, glam och dekadans
Spontanmingel avlöstes av montermingel som avlöstes av cocktailparty med Pocketförlaget. Från det att vi slängde in våra väskor i lägenheten vi hyrt och fram till dess av vi, fyra slitna brudar med skrynkliga kläder, knöglade in oss i bilen på lördagsmorgonen var som en enda vansinnig bergochdalbanefärd. De två dygnen kändes likt en komprimerad vecka, närmast explosiv i intryckstäthet och intensitet.

Men tillbaka till cocktailpartyt på torsdagskvällen. Jag vet att jag har nämnt det förut men Pocketförlaget måste vara Sveriges snyggaste förlag, de håller glamourfanan högt så att säga. När jag fortfarande jobbade på Pocketstället brukade jag och min kollega S spekulera i om de hade en specialbudget avsatt för glamour. Årets tillställning var i taksviten på designhotellet Avalon. I baren blandades fyra olika drinkar, uppkallade efter förlagets medarbetare; Louise, Jenny, Catharina och Anneli. Jag fastnade ute på terrassen med utsikt över staden tillsammans med deckarförfattarna Jonas Moström och Carin Gerhardsen. Att prata med dem var lite som att hänga med Piff och Puff. Vi avhandlade ämnen som blygsel, illaluktande sjuklingar som insisterar på att visa upp variga sår, blodfobi och drinkjämförelser. Det föll sig liksom naturligt. Allt medan tequiladrinkarna ökade i styrka ju senare timmen led. Sedan var det någon som kom och drog mig i armen och sa att det var dags för Park. Alla vägar bär till Park. Hotellbaren på Park är bokmässans fritidsgård. Alla är där, det finns ingen eller få anledningar till att inte vara där. Vi fastnade visserligen en sväng på Natur & Kulturs fest en trappa upp innan vi kom ner till den varma trängseln i baren. ”Alla” var där.

Trötta fötter och bjudvin under västen
Fredagen bjöd på mässhäng för hela slanten. För varje timme som gick blev det allt svårare att ta sig fram mellan montrarna. Inte enbart för att jag började få absurt ont i fötterna, utan för att besökarna ökade i antal för varje minut. De största stockningarna jag trängde mig förbi under eftermiddagen var signeringsköerna till Fredrik Backman (aktuell med sin nya roman Britt-Marie var här) och till Per Gessle. Kvällens tillställning för min del blev Massolits fest på Scandic Rubinen. Föga förvånande avslutades även denna kväll på Park (via Vi läsers fest en våning upp). ”Kom nu måste vi gå till Park innan jag somnar” som min gravida branschkollega uttrycket det. Men hur orkar du? undrade jag. ”Äh, jag blir trött av att dricka öl också, det här är ingen större skillnad”.

I trängseln på mässgolvet, fredag eftermiddag

I trängseln på mässgolvet, fredag eftermiddag

Nu låter det lite som att allt vi gjorde var att festa. Det är inte helt sant, men heller inte helt fel. Det är trots allt att delta i en slags branschens firmafest bara att befinna sig på bokmässan, med eller utan bjudvin under västen.

Räckmackorna anfaller
För min del skilde sig årets mässbesök en aning från föregående. Jag (till skillnad från i stort sett alla jag känner och tidigare års mässor för egen del) bar inte hem stora kassar med böcker utan nöjde mig med 1(!) seriealbum. Liv Strömquists senaste; Kunskapens frukt (om det kvinnliga könsorganets idéhistoria). Det var första gången jag var på mässan utan att samtidigt vara en representant för en arbetsgivare. Det var första gången jag inte åt en av de legendariska räkmackorna, ni vet de som tycks ta över facebookflödet och instagram-selfiesarna likt anfallande rymdtomater i slutet av september varje år (har du aldrig upplevt detta fenomen innebär det att du inte är ”vän” med tillräckligt många i bokbranschen).

Efter att ha varit föräldraledig i snart ett år och således lite frånkopplad från utgivning, trender och folk i branschen i allmänhet hade jag satt upp två mål under min vistelse.

  1. Hinna träffa alla jag visste (och inte var helt säker på, men hoppades) skulle vara där.
  2. Spana in utgivningen och återfå en habil koll på senaste årets tongivande böcker.
En kopp kaffe på den långa vägen hem

En kopp kaffe på den långa vägen hem

Med mål nummer 1 lyckades jag mycket bra. Med mål nummer 2 misslyckades jag fatalt. Jag var alldeles för distraherad av alla jag sprang på i vimlet för att hinna studera vilka böcker som låg uppställda på borden. Men lika glad är jag för det! Bokutgivning och böcker är något hösten är till för att grotta in sig i, när det sociala livet går in i vinterkomans lågsäsong.

”Det är lugnt, jag hittar”
På vägen hem stegrades min hemlängtan för varje mil vi lade bakom oss. Dessvärre råkade vi ta fel väg, så det hann bli ganska många mil innan vi slutligen nådde Stockholm. Det kan ha varit det där med att stänga av gps:en redan i Göteborg (för att den hetsade på så mycket om att göra lagliga U-svängar) i kombination med en obefogat självsäker chaufför (”det är lugnt jag hittar härifrån”).

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bokmässan!

  1. Frida Skybäck skriver:

    Hej!

    Hur kommer man i kontakt med dig för att skicka ev. recensionsex.?
    Maila mig gärna på frida.skybeck@gmail.com

    Vänligen Frida

Kommentera

