Vassa föremål av Gillian Flynn – viktig information till allmänheten: läs denna bok, den är lysande!

Boken, soffhörnet, läslampan. Det är här ni hittar mig.

Boken, soffhörnet, läslampan. Det är här ni hittar mig.

Twin Peaks-anda, mystiska mord & familjehemligheter 
Ett suggestivt mörker omsluter romanen trots att berättelsen mestadels skildras på dagtid. Men istället för en liten stad i norr (som i fallet Twin Peaks) är det en håla i amerikanska mellanvästern som utgör skådeplatsen. Hettan klibbar, solen är blekt gul och fläktarna surrar i bakgrunden när kannor med klirrande iste dukas fram. Den ena karaktären är mer bisarr än nästa. Övergreppen som skildras är påträngande och ondskan som sipprar fram skaver upp sår över sidorna. Det är snyggt, smutsigt och stundvis rått under den tillrättalagda ytan. 

Det här var en bok jag började läsa i blindo. Jag hade ingen aning om vad den skulle komma att handla om när jag påbörjade den. Detta trots att jag hade bokomslaget framför mig. Av någon besynnerlig anledning så har förlaget bestämt sig för att enbart trycka (visserligen hyllande men ganska informationsfattiga) recensionscitat på omslaget (om man inte tittar inuti pärmen vill säga, något jag helt missade i min iver över ännu en Flynn).

Vassa föremål är Gillian Flynns debutroman, men det är för sina nästkommande böcker hon har blivit känd; Mörka platser och den efterföljande succéromanen (och nu bioaktuella) Gone Girl. Att boken är en debut är svårt att förstå. Det här är sällsamt njutningsbar läsning. Välkomponerad, snygg och med ett språk som suger tag i läsaren och håller henne (dvs. mig) i ett stadigt grepp (lite väl stadigt ibland, på det där nästan störiga och obehärskade sättet).

Ett fantastiskt persongalleri med den alkoholsimmiga, självdestruktiva Camille i huvudrollen, som inleder varje dag med några rejäla klunkar vodka, lockar in mig i handlingen. Jag låter mig svepas med i Flynns böljande prosa. Camille klär sig i heltäckande kläder för att dölja ärrbildningen från de ord hon ristat in över hela kroppen med olika vassa föremål. Varför får snart sin förklaring, liksom varför hon inte besökt sin hemstad på så många år utan istället tagit sin tillflykt till Chicago. Vi möter Camilles brådmogna och manipulativa halvsyster Amma; en 13-årig Lolita som styr sin omvärld likt en ond drottning. Den iskalla modern Adora som strör sina ögonfransar omkring sig, vilket i stort sett är det enda som avslöjar hennes själsliga obalans. Dessa tre vackra, störda kvinnor ackompanjeras bland annat av Adoras dandyartade man Alan och den snygga poliskommissarien Richard.

Richard är inkallad från Kansas City för att hjälpa den lokala polisen med utredningen kring de brutala morden på två tioåriga flickor begångna av en förmodad seriemördare. Camille som inte varit hemma i Wind Gap på åtta år hittar i Richard en förtrogen. Medan Camille varit i Chicago där hon försörjer sig som journalist har hennes gamla High school-vänner hunnit gifta sig och alstra barn, i övrigt är det mesta sig likt. Skitsnacket är det samma, intrigerna och småstadsmentaliteten. Det är motvilligt och i jobbets tjänst hon återvänder till Wind Gap, Missouri, med hennes chefs förhoppningar om att de ska bli först med nyheten om de bestialiska mordfallen.

Gone girl

Gone girl

Jag tjusas över det makabra inslagen, över den stilistiskt snygga kontrasteringen mellan vackra människor i vackra hus mot smutsig grymhet. Vassa föremål blev nästan som en drog, jag kunde bokstavligen inte sluta läsa den. Att den tog slut hade gjort mig närmast bestört om det inte var för att jag har Gillian Flynns Mörka platser i bokhyllan – ännu oläst. Oh yes, höstens bokknarkande har definitivt inletts…

Relaterat: Läs mer om Gone Girl >>

Det här inlägget postades i Romaner, Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

