Hoppla av Staffan Westerberg – en vackert vemodig diktsamling med små solglimtar av underfundig humor

Staffan Westerberg och Storpotäten

Staffan Westerberg och Storpotäten

Hoppla är en liten vackert illustrerad diktsamling av Staffan Westerberg (mångkonstnären som kanske mest av allt blivit känd för att ha ”traumatiserat” 1970-talsgenerationen med storpotäten). Jag måste säga att den överraskade mig. Med sin sorgsenhet. Det solgula omslaget och den knaslustiga titeln står i direkt kontrast till tonen och känslan den förmedlar. Här finns en samling dikter som merparten kretsar kring tankar och iakttagelser runt döden och att stå inför livets slutskede, runt saknad efter en bortgången älskad och kring tröttheten efter ett levt liv. Det är vackert. Jag läser hela boken från pärm till pärm. Läser om vissa av dikterna och finner mig själv med en känsla av vemod. Men inte på ett helt oangenämt sätt. Jag kan helt enkelt bara inte skaka av mig känslan av att detta är ett slags avsked.

Hoppla

Hoppla

Med boken följer även en timmes lång inspelning. Staffans välbekanta stämma som läser dikterna, delvis ackompanjerat av bland annat speldosa och Edith Piaf. Staffan får de sorgsnaste av dikterna att inte kännas fullt lika vemodiga, humorn lyser igenom tydligare här än vid läsningen av de kalla svarta bokstävernas tyngd mot pappret. Jag står i köket och diskar med händerna djupt ner bland de varma bubblorna från Grumme medan jag lyssnar. Sedan bäbisen dök upp har min inställning till att diska förändrats från nödvändigt ont till en stund av harmoni. En paus. Egentid. Jag spenderar den gärna med Staffan Westergbergs röst som sällskap.

Det här inlägget postades i Poesi. Bokmärk permalänken.

Kommentera

